Solstrålen – støtteforeningen

Aktiviteter

Her finder du de tidligere og planlagte aktiviteter i foreningens regi i de kommende måneder.

Vi deltager med en stand på Sørkeldag i Skanderborg 26. maj 2018.

Vi deltager med en stand på forårsmarkedet på Ausumgaard 5.-6. maj 2018.

foraarsmesse 2018 - flyer Side_2

Stemningsbilleder fra vores stand på forårsmarkedet på Ausumgaard

AusumgaardAusumgaard 7Ausumgaard 6Ausumgaard 3Ausumgaard 1

Den 14. april 2018 deltog repræsentanter for Støtteforeningen for Solstrålen på Hospice Forum Danmarks årsmøde.

Gæstetaler på årsmødet var Dame Barbara Monroe, som siden 1987 har været en toneangivende figur i udviklingen af hospicearbejdet i Storbritannien.

Barbara Monroe beskrev udviklingen af den britiske hospicebevægelse og skitserede hvilke udfordringer der er lige nu og som venter forude med de konstant stigende og skiftende behov.

Generalforsamling HFD 2018Babara Monroe

Repræsentanter fra Bestyrelsen har besøgt Soroptomisterne i Aalborg den 12. april 2018 for at fortælle om Støtteforeningen.

Billeder fra generalforsamlingen 2018

Billede 1Billede 2Billede 3Billede 4Billede 5

Onsdag den 21. marts 2018 kl. 18,30 afholdes der generalforsamling i Medborgerhuset, Bindslevs Plads, Silkeborg.

Efter generalforsamlingen ca. kl. 19,30 vil Arkitekt. cand.arch. Natascha Jørgensen fremvise og fortælle om sit bud på hvordan et fremtidigt børnehospice kan bygges og indrettes under overskriften

Skumringslandet

– en atmosfærisk ramme om nærvær og omsorg for sygdomsramte familier

Som arkitekt er jeg interesseret i mennersker; vores hverdag og den måde vi bor på. Især de midlertidige habitationer – både de frivillige og dem vi ikke selv vælger – optager mig.

Dette afgangsprojekt tager, med et arkitektonisk afsæt i skumringens narrativ og atmosfære, udgangspunkt i et børnehospice som et fristed fra hospitalets institutionelle omgivelser – et mellemrum for familier med børn der er livstruende syge. Børnehospicet skal ses som en ramme, der giver familierne en hverdag og et familieliv, der ikke er splittet af hospitalsindlæggelser.

Astrid Lindgrens børnebog ‘I Skumringslandet’ handler om en lille dreng, der ikke kan gå. Men hver aften tager han til Skumringslandet – landet hvor alt er muligt, men som kun eksisterer i skumringstimens blide forvandling af dag til nat.

Skumringstimen er en gammel nordisk tradition om at tage en stille stund i familiens nærvær, og fordøje dagen eller fortælle historier, mens skumringens blå lys langsomt sniger sig ind gennem vinduerne.

Foredraget er gratis og der er offentlig adgang.

SolstrålenSolstrålen 1

• Fredag den 27.10.2017 var vi repræsenteret i Broen Shopping i Esbjergukashuset
  • Torsdag den 5. oktober 2017 var Solstrålen på besøg i Lukashuset.
  • ”Bestyrelsen for Støtteforeningen var fredag d. 5. maj 2017 på besøg i Familiehuset i Skejby.
  • Familiehuset åbnede 2012 med afsæt i erfaringer fra Aarhus Universitetshospitals børneafdeling. De havde set, at forældre og søskende til langtidsindlagte børn oplevede daglige vanskeligheder og udfordringer med at opretholde det tætte familieliv i en sygdomsperiode – der i sig selv er en krævende tid for en familie.

Huset i brug

• Man ved fra undersøgelser, hvor stor betydning det har for både det syge barn og de raske søskende, at skabe de bedste rammer for den samlede familie – og med det udgangspunkt blev Trygfondens Familiehus skabt. På billedet kan man se Familiehuset fra luften

Familiehuset - luftfoto 2017

• Det var for Bestyrelsen et inspirerende, bevægende og meget meningsfuldt besøg. Vinni Stenholt, daglig leder i Familiehuset, fortalte levende og nærværende om stedet og viste rundt. Besøget vil uden tvivl få afsmittende betydning for, hvordan vi – når tiden kommer – kan forestille os, at Hospice for børn og unge i Vestdanmark kommer til at tage form, både fysisk, praktisk og etisk.
  • Et hospice for børn og unge vil imidlertid, til forskel fra Familiehuset, også kunne tilbyde behandling og pleje. Det ligger udenfor Familiehusets formål, dets fantastiske ansatte såvel som frivillige medarbejdere og uovertrufne rammer til trods. I familiehuset skal den syge og de pårørende flytte sig over på børneafdelingen på Skejby Sygehus for at blive behandlet. Et superspændende og livgivende besøg.

Daglig leder Vinni Stenholt fortæller om Familiehuset

• Den 20. maj deltager SOLSTRÅLEN i bogdag for Bette Lorte i Skanderborg kl. 10 – 14. Foretagenet har foreningen “Di Heslige Slønglers Klub” i ryggen, som består af frivillige folk fra projektgruppen og biblioteket. Arrangementet finder sted på Skanderborg bibliotek/kulturhus.
  • Stemningsbillede fra Skanderborg
  • Den 21. april 2017 fra kl. 13 – 16 vil repræsentanter fra SOLSTRÅLEN være i Sct. Mathias Centret i Viborg.
  • Billeder fra generalforsamlingen 2017
  • Børnehospice 2 Børnehospice 1 Børnehospice 5 Børnehospice 3
  • Onsdag den 29. marts 2017 kl. 18,30 afholdes der generalforsamling i Medborgerhuset, Bindslevs Plads, Silkeborg. Efter generalforsamlingen er der foredrag ved formand for Børnerådet Per Larsen. Foredraget er gratis, og der er offentlig adgang.
  • Den 22. februar blev der afleveret foldere i lægehusene i Ikast og på Herning Sygehus.
  • Onsdag den 8. februar 2017 besøger 2 repræsentanter fra støtteforeningen Lions Limfjorden i Aalborg,for at fortælle om foreningens arbejde og behovet for at få etableret et børnehospice vest for Storebælt.
  • Den 7. februar 2017 gik turen til Ry og Skanderborg for aflevere foldere til lægehusene.
  • IMG_0310

Fredag den 20. januar 2017 besøgte  vi lægerne i Viborg for at opstille støtteforeningens foldere og vi mødte stor interesse for foreningens arbejde.

• Fredag den 2. december 2016 holdt 2 repræsentanter for bestyrelsen møde på Christiansborg med formand for sundheds- og ældreudvalget Liselott Blixt MF DF, hvor de fremlagde støtteforeningens sag og bad DF om at fremsætte forslag til ændring af Sundhedslovens § 75 stk. 4 og sikre, at det kommer med i Finansloven 2017. Ved samme lejlighed afleveredes støtteforeningens folder til fordeling blandt alle Folketingets medlemmer.
  • Fredag den 28. oktober 2016 fra kl. 14 til kl. 17 vil Solstrålens repræsentanter være i Kolding Storcenter.

Artikel i Ugeavisen Kolding onsdag den 26. oktober 2016.

Støtteforeningen for Solstrålen arbejder for at få etableret et børne- og ungehospice i Vestdanmark. Det handler om at give familier med et alvorligt sygt barn eller ung et pusterum, et aflastningssted, hvor der er mulighed for at give støtte til forældre og søskende, og hvor der er sundhedsfagligt personale døgnet rundt. Der er 19 hospicer i Danmark, men ingen af dem modtager børn. Vil man høre mere om Solstrålens arbejde, er der repræsentanter for støtteforeningen i Kolding Storcenter fredag den 28. oktober mellem kl. 14-17.

Billede Kolding 1

Billede Kolding

• Fredag den 14. oktober 2016 fra kl 14 til 17 vil Solstrålens repræsentanter være i Randers storcenter.

Se pressemeddelelse-randers-storcenter-solstraalen

img_4211

• Tirsdag den 11. oktober 2016 besøgte 3 repræsentanter Lions Karoline i Holstebro, hvor vi fortalte om foreningens arbejde og behovet for at få etableret et børnehospice vest for Storebælt. Støtteforeningen har tidligere på året modtaget en donation på kr. 10.000 fra Lions  Karoline.
  • Lørdag den 25. juni 2016 kl. 11-14 har Støtteforeningen Solstrålen informations-stand i forbindelse med Riverboat Jazzfestival. Vi vil være at finde i Bios Gård ved ”Helsegården”, hvis du er interesseret i at høre mere om projektet. Se Pressemeddelelse Riverboat Solstrålen

img_2198img_2199

• SOLSTRÅLENS repræsentanter for støtteforeningen i Herning Centret fredag den 6. maj 2016 mellem kl.14-19. Se Pressemeddelelse Solstrålen                                                         IMG_3885
    • Onsdag den 30. marts 2016, kl. 19 – Generealforsamling på Medborgerhuset i Silkeborg – Efter selve generalforsamlingen vil der være et indlæg ved sygehuspræst ved Aarhus Universitetshospital Helle Rørbæk Højby med titlen ”Hvordan lever vi med at børn kan dø”.
    •   genfors2016_05 genfors2016_02 genfors2016_04